Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich
Oddział w Poznaniu

Wycieczka do Zakładu montażu końcowego tramwajów Solaris Tramino

W dniu 2 czerwca 2015 r. Koło Seniorów SIMP przy Oddziale w Poznaniu zorganizowało wycieczkę do Zakładu montażu końcowego tramwajów Solaris Tramino. Zebraliśmy się przed zakładem Solaris mieszczącym się przy ul. Wieruszowskiej w Poznaniu (fot. 1). Przed zwiedzaniem zakładu przyjął nas rzecznik prasowy pan Mateusz Figaszewski, który zaprezentował nam historie powstania fabryki, ze szczególnym uwzględnieniem początków produkcji tramwajów (fot 2). Pojazdy marki Solaris w liczbie blisko 10 000 jeżdżą w 27 państwach.

Produkcję pierwszych tramwajów rozpoczął Solaris wygrywając w 2009 roku przetarg na dostawę dla Poznania 40 niskopodłogowych Tramino. Tramwaje produkowane są w trzech zakładach produkcyjnych. Dwa z nich znajdują sie w Środzie Wielkopolskiej. W jednym powstają konstrukcję stalowe tramwaju tzw. skorupy, gdzie spawa się precyzyjnie wycięte laserowo elementy metalowe i następnie przewozi się na lawecie do drugiego, w którym otrzymuje zabezpieczenie specjalnymi farbami. Ze Środy transportem drogowym szczelnie krytym pojazdem trafia do Poznania.

W hali przy ul. Wieruszowskiej odbywa się montaż końcowy Tramwaju Tramin.(fot. 3,4,5,6). Z konstrukcją i technologią montażu Tramino dla Olsztyna zaznajomił nas kierownik montażu pan Krzysztof Michalak. Tramwaje Tramino dla Olsztyna, są tramwajami trójczłonowymi, niskopodłogowymi na całej długości. W związku z tym, że tramwaj jest dwukierunkowy kabiny motorniczego umieszczone są na obu końcach, a drzwi dla pasażerów po obu stronach tramwajów. Tramwaje mają klimatyzację i monitoring i zabierają ponad 200 pasażerów.Pamiątkowe zdjęcie (fot. 7) zakończyło wycieczkę, w której uczestniczyło 23, simpowców.

 

Opracował: Ryszard Tietz

"Komitet Organizacyjny" ma przyjemność zaprosić do udziału w


59 KRAJOWEJ NAUKOWO - TECHNICZNEJ  KONFERENCJI  SPAWALNICZEJ


pt. „Spajanie – granice  możliwości”


Termin: 10-12 Października 2017 r. (wtorek, środa, czwartek)
Miejsce konferencji: Hotel „Mercure” Poznań",

"Informacje o wydarzeniu" http://techspaw.com/images/konferencja/new_zaproszenie.pdf


"Karta zgłoszenia" - http://techspaw.com/images/konferencja/new_karta.pdf


"Miejsce wydarzeń" - http://techspaw.com/images/konferencja/miejsce_wydarzen.pdf


"Plan stoisk" - http://techspaw.com/images/konferencja/rozklad_wystawy.pdf


"ZAPRASZAMY"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wycieczka do 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach 

     W dniu 20 maja 2015 r. Koło Seniorów SIMP zorganizowało wycieczkę do 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Po załatwieniu formalności – specjalnie przygotowanym autobusem udaliśmy się do wielkiego hangaru serwisowego. Znajdowało się tam kilka serwisowanych samolotów F 16. Przy jednym z nich pan porucznik opisał nam konstrukcję i właściwości tego doskonałego samolotu wielozadaniowego. Porucznik stwierdził, że podał jedynie podstawowe informacje, gdyż samolot jest konstrukcją skomplikowaną mechanicznie, naszpikowany elektroniką najnowszej generacji.
     W hangarze demonstrowane były też gąsiennicowe mini roboty mogące rozpoznawać i unieszkodliwiać ewentualne niezidentyfikowane przedmioty.
     Następnie w hangarze „muzeum” zapoznaliśmy się z trzema samolotami, które kiedyś latały w Krzesinach: MIG 15, MIG 19 i MIG 21. 
     Z kolei udaliśmy się do symulatora kokpitu F 16. Demonstracje katapultowania przygotował pan chorąży a katapultowała się odważna dziewczyna. Wystrzał z katapulty zrobił na nas wrażenie.
     Ostatnim zwiedzanym obiektem to Spadochroniarnia, gdzie pan kapitan zapoznał nas 
z bogatym wyposażeniem pilota, odzieżą chroniącą przed skutkiem przeciążenia, hełmofonem
i wyposażeniem niezbędnym przy katapultowaniu.
     Odwiezieni autokarem do portierni podziękowaliśmy starszemu sierżantowi za możliwość 
zwiedzenia Bazy. 
     Wycieczkę, w której uczestniczyły 22 osoby, zorganizował kolega Jerzy Banaszak..

 

                                                                    Opracował: Ryszard Tietz          

Zaproszenie na Krajową Konferencję n.t.

“MODELOWANIE I PROJEKTOWANIE MASZYN ROLNICZYCH Z ZASTOSOWANIEM WSPOMAGANIA KOMPUTEROWEGO”.

Termin konferencji 22 października (czwartek) 2015 r.

 

Zaproszenie na II Wielkopolskie Sympozjum Spawalnicze „Innowacje w spawalnictwie".

 

http://www.techspaw.com.pl/sympozjum.html

Wyjazd do Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych

 

Koło nr 1 SIMP przy PP we współpracy z członkami SIMP’u z PIMR (Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych) zorganizowało wyjazd popularyzujący naukę. Wyprawa w pobliże szczytu Mont Blanc miała miejsce 30 maja 2015 roku.

Odwiedziliśmy ośrodek naukowo-badawczy: Europejską Organizację Badań Jądrowych CERN. Wizyta miała na celu poznanie aktualnie przeprowadzanych eksperymentów w podziemnym „ring’u” ulokowanym przy granicy szwajcarsko-francuskiej. Dowiedzieliśmy się więcej o detektorach ATLAS, CMS, zwiedziliśmy wybrane laboratoria i sale zebrań m.in. te, na której brytyjski fizyk – profesor Peter Higgs ogłosił odkrycie bozonu.

Dzięki obecności w „Headquarters” mogliśmy poznać warunki pracy naukowców i przyjrzeć się specjalistycznym rozwiązaniom technicznym stosowanym w tym zaawansowanym projekcie. 4-godzinne zwiedzanie z dwoma polskimi przewodnikami, będącymi tam pracownikami naukowymi, umożliwiło nam poszerzenie naszej wiedzy w profesjonalny i przystępny sposób o skomplikowanych zjawiskach fizycznych oraz działaniu Wielkiego Zderzacza Hadronów.

Wykorzystując okazję odwiedziliśmy główne miejsca Genewy: bulwar nad jeziorem genewskim, Stare Miasto, budynek ONZ, oraz inne ciekawe miejsca. Mieliśmy także chwilę, by wybrać się w krótki rejs po jeziorze, obserwować urzekającą architekturę miasta, posmakować tradycyjnej, regionalnej kuchni, przyjrzeć się jak wygląda życie mieszkańców.

 

                                                                                                                                    mgr inż. Piotr Okoniewicz

                                                                                                                                    mgr inż. Przemysław Kozakiewicz

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------